lördag 22 juni 2013

Vi har haft en lugn midsommarhelg. Inga barn och barn-barn, dom har firat midsommar med vänner i Sollefteå, bland myggen. B och jag har tog en biltur runt Barken, vår fina sjö här i Smedjebacken. Jag plockade blommor och satte dom på mina anhörigas gravar i Smedjebacken och i Söderbärke. När vi åkte efter sjölandet gav jag till ett skrik, B blev livrädd, men jag lugnade honom jag hade sett några nattvioler och ville stanna. Nattvioler är en orkidée och doftar underbart. För mej är det mycket nostalgi. Mamma älskade den blomman och pappa jobbade i skogen. En kväll kom han hem med en hel kasse full med nattvioler som mamma skulle få. Jag förstår att dom blev utrotningshotade då. Skämt åsido. Dom doftar så starkt så mamma kunde bara en blomma inomhus. Resten fick stå ute. Dom är fridlysta så man får böja sej ner och suga i sej den goooda doften. Men inte plocka dom!!!!!!

Inga kommentarer:

Finngården

Finngården
I det här huset från 1700-talet bor jag och min man.

Det är kul att möbla på trappan

Det är kul att möbla på trappan